Las Vegas, hotel Sahara

JAKÝ JSTE TYP "STUDENTA"?

Jakým způsobem se nejlépe učíte? Jste spíše kreativní typ, vyžadující neustálou motivaci a změny, nebo jste například dominantní typ, se smyslem pro logiku, postrádající citlivost? To se dozvíte v následujícím testu.

Na základě našeho typu osobnosti se odráží skutečnost, jak se učíme. Každý ze studijních typů vyžaduje odlišný učební proces, má-li být učení efektivní. Pochopíme-li, jaký jsme typ "studenta", můžeme využít naše silné stránky a snažit se rozvíjet své slabiny. Typ naší osobnosti a učební proces spolu úzce souvisí.

TEST: OSM DIMENZÍ OSOBNOSTI

Každý z nás inklinuje k určitým dimenzím osobnosti. Na základě vymezení a rozpoznání dominantního typu osobnosti můžeme lépe pochopit sami sebe, uvědomit si své silné i slabé stránky. Na základě náspledujícího zjednodušeného testu můžete sami zapřemýšlet, mezi jaký typ osobnosti patříte a nejen to - na konci testu se dozvíte, jaké jsou vaše přednosti a slabiny v učebním procesu.

POSTUP

Přečtěte si pozorně všechny čtyři dvojice základních typů osobnosti a rozhodněte se,  který typ z každé dvojice je vám bližší. Rozhodujte se podle toho, jací jste při učení.  Poté přiřaďte číslo od 1-7 k oběma typům v dané dvojici tak, aby součet vždy tvořil hodnotu čísla 7. Např. pokud jste spíše extrovertní, ohodnoťte se třeba číslem 5 (E - 5) a  kategorii introverta  přiřaďte číslo 2 (I - 2). Nebo pokud u vás maximálně dominuje rozum, pak označte rozum  číslem 7 (R - 7) a kategorii intuice přiřaďte hodnotu 0 (U - 0). Pokaždé rozdělte číselnou hodnotu 7 mezi oba typy tak, jak to nejlépe odpovídá vaší osobnosti. 

1. EXTROVERT (E) versus INTROVERT (I):

EXTROVERT: Pro extroverty je nejdůležitější vnější svět; je pro ně prostředkem k chápání. Pokud mají tito lidé nějaký problém, obrací se o radu k vnějším subjektům - lidem a věcem. Získávají energii ze styku s druhými lidmi, s nimiž snadno vycházejí. Jsou družní, akční, mohou být příliš impulzivní. Snadno komunikují a navazují mezilidské vztahy. Nebývají rádi sami. Mluví hlavně proto, aby slyšeli sami sebe, své myšlenky. Myslí a zároveň mluví.

"Jen uvažuji nahlas", "Nudím se, pojďme ven", "Mysli si o mně co chceš, ale hlavně mně neignoruj."

INTROVERT: Získávají energii tím, že se ponoří sami do sebe, do svého nitra. Tam hledají pomoc. Teprve potom se obrátí na druhé. Jsou raději sami, neboť tak získávají více energie, než když jsou s druhými. Nejprve sami přemýšlí o problémech, než se obrátí na druhé. Volí svá slova opatrně. Nejprve myslí, potom mluví.

"Konečně mám klid", "Jsem nejradši sám", "Musím si to všechno nejprve promyslet".

2. ROZUM (R) versus INTUICE (U):

ROZUM: Tito lidé poznávají svět skrze své smysly. Musí "svět" vidět, cítit, dotýkat se jej, slyšet a chutnat. Teprve pomocí smyslů jsou schopni objektivně sdělit, zda něco existuje či existovalo. Jsou velmi zaměřeni na přítomnost, nikoli na budoucnost či minulost. Upřednostňují rutinu, předem vyzkoušená řešení či přístupy k problémům. Jsou vyznavači tradice. 

"Nejdřív mi to ukaž, pak ti budu věřit", "Dej mi fakta, nikoli výmysly", "Když to není rozbité, tak to nespravuj".

INTUICE: Intuitivní lidé filtrují své vnímání skrze nevědomí, čímž se nepřímo učí. Vytvářejí tak nové kreativní vhledy a přicházejí s novými myšlenkami. Učí se z toho, co je mimo dosah jejich smyslů. Žijí zítřkem. Zajímá je především to, co bude nebo co by mohlo být. Tito lidé mají velkou představivost, jsou tvůrčí a rádi řeší nové problémy. Dávají přednost něčemu novému a nemají v oblibě rutinu.

"Mám takový divný pocit, že se něco stalo", "Vyzkoušejme něco úplně nového", "Mám nápad!"

3. MYŠLENÍ (M) versus CÍTĚNÍ (C):

MYŠLENÍ: Tento typ lidí upředňostňuje logiku a analýzu namísto pocitů a hodnot. Nabyté vědomosti a informace vyhodnocují logicky, přestože jde o spíše neosobní proces. Jsou to objektivní lidé, analyticky zkoumající závěry druhých. Postrádají však na taktnosti.

"Je to fér?", "Je to rozbitý, tak to oprav", "Ty tomu opravdu věříš?! Kde jsi nechal rozum?"

CÍTĚNÍ: Tito lidé upřednostňují subjektivní hodnoty před objektivní analýzou. Při jednání s lidmi jsou více osobní a taktní. Rozhodují se na základě emocí a hodnot. Méně váhy přikládají objektivní logice a analýze, a to zvláště tehdy, kdy by logika mohla převážit nad hodnotami a city. Jsou to srdeční lidé, dobře rozumí druhým a rádi pracují ve skupinách.

"Doufám, že se neurazí, když mu to řekneme", "Podívejte se na to i z hlediska toho druhého",  "Jde především o lidi."

4. POSUZOVÁNÍ (P) versus VNÍMÁNÍ (V):

POSUZOVÁNÍ: Posuzující lidé stále něco plánují a mají rádi jistotu. Vždy nejprve dokončí starý projekt, než začnou s něčím novým. Dělají si seznamy a následně vyškrtávají to, co je dokončeno. Dokáží přijmout jen takové informace, které jsou zapotřebí k rozhodování. Vždy dokončí danou práci včas, před vypršením termínu. Mají smysl pro organizaci a jsou velmi rozhodní. Plánují si život a orientují se na budoucnost.

"Prostě to udělej a hotovo", "A prosím, žádná překvapení", "To nemám v plánu, to dělat nebudu."

VNÍMÁNÍ: Vnímaví lidé jsou zvědaví. Požadují velmi mnoho informací před tím, než jsou schopni se rozhodnout. Žijí život spontánně a neplánují si jej. Tak mohou uchopit nečekané události a snadno se adaptovat. Jsou stále otevření, a proto mohou přijímat nové informace a být flexibilní a tolerantní. Užívají si života ze dne na den.

"Užívej si každého dne", "Potřebuji vědět víc, než se roznodnu", "Změna na poslední chvíli? Fajn."

ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ:

Ze všech čtyř dvojic vyberte jednotlivé typy osobnosti s větším počtem bodů.

Například:

Jan má toto skóre - E 6, I  1 - R 5, U 2 - M 4, C 3 - P 1, V 6. S větším počtem bodů jsou tyto typy osobnosti: E, R, M, V.

Nyní zakroužkujte dvě prostřední písmena (pro učení jsou rozhodující dvě prostřední dvojice, neboť jde o kognitivní proces). Takže vám mohou zůstat tyto dvojice: RM, RC, UM, UC.

Nyní si přečtěte výsledek:

RM - "Technický typ": Tito lidé se rádi řídí pravidly. Sami také vytvářejí pravidla, jichž se pevně drží. Nejvíce se zajímají o fakta, logiku a přesnost. Dobře se učí gramatiku. Vyznávají tradiční pravidla a modely. Vše, co je jim uloženo, přesně splní. Jsou přesní a korektní, rádi pracují s fakty a čísly. Všímají si chyb, proto jsou výborní v revidování textů. Jejich argumenty jsou přesné a logické. Své závěry činí na základě přesné evidence. Jejich rozhodnutí a závěry jsou založena na přesných faktech. Jelikož jsou jejich hlavním zájmem fakta a přesné údaje, mohou mít potíže se psaním obyčejných konceptů nebo slohových prací. Navíc jsou jen ztěžka schopni rozvíjet daná témata a sdělovat něco o sobě. Mají natolik silnou potřebu argumentů, že vidí spíše černobíle. Jejich heslem je "pravidla a přesnost".

RC - "Faktografický typ": Tento typ jedinců rád sbírá přesné údaje a faktické informace, jež přesně zaznamenává. Rádi si přesně zapisují jednotlivé údaje (např. slovíčka), avšak mohou mít do jisté míry potíže s chápáním gramatiky. Jejich slabinou je totiž rozhodování, činění správných závěrů a seskupování údajů do smysluplných celků, neboť mají tendenci ignorovat logiku. Zato mají v oblibě psaní tematických cvičení, neboť se rádi zabývají osobními záležitostmi i pocity druhých. Zaměřují se na to, jak se cítí ostatní a berou na ně ohled. Rádi činí dobrý dojem na druhé. Cokoliv negativního zamítají.

UM - "Analytický typ": Velmi dominantní a silní jedinci. Snaží se být za každou cenu objektivní, i přesto, že mohou být ke svému okolí necitliví. Jde o rozené vůdce, vědce či profesory. Nemají potíže s vyjadřováním nebo se psaním. Jsou velmi vnímaví a vidí mnoho různých možností. Mají velký smysl pro logiku a jasné myšlení. Výborně a rádi řeší problémy, neboť jejich myšlení je analytické. Používají logiku k správnému zařazení údajů a dat. Analýza a logika jsou jejich mottem. Většinou ale dělají chyby ve shromažďování údajů. Fakta a údaje pro ně nejsou příliš důležité, pokoud nejsou v kontextu s nějakou tezí. Mohou se jevit necitliví, neboť logické uvažování nadřazují všemu ostatnímu. Jsou také intuitivní.

UC - "Kreativní typ": Tito lidé mají rádi novoty a změny. Jsou adaptabilní, flexibilní a možná až příliš citliví, pokud jde o rozhodování. Při učení potřebují neustálou motivaci a rádi vyhledávají nové možnosti. Také se často stávají inspirací pro druhé, jež motivují. Navíc to jsou přesvědčiví lidé. Jejich slabostí je shromažďování dat a faktických údajů. Bohužel nejsou vždy přesní, nezajímají je příliš detaily a fakta. Jejich logika je založena na argumentech, spojených s hodnotami, nikoli fakty. Zato jsou tvořiví, vynalézaví a inspirativní. Jak již bylo řečeno, neustále vyžadují nové úkoly. Potřebují řešit nové problémy, neboť v opačném případě jejich zájem o učení opadne. Neustále potřebují živit svou fantazii, aby byli schopni tvorby. Kde je nuda, pravidelnost a rutina, tam jejich zájem opadá. 

Sestaveno na základě prací C. G. Junga, K. Briggs, I. Myers a S. D. Gladise.

BACK